De snelste route naar een gezond en winstgevend bedrijf is het ontwikkelen van pricing-power. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Aan pricing-theorie geen gebrek, maar een praktisch boek dat ondernemers en managers helpt om een ijzersterk prijsbeleid te ontwikkelen, dat was er niet. Daarom besloot ik dit boek te gaan schrijven. Het criterium was duidelijk: een eenvoudig en praktisch boek, waarmee lezers direct aan de slag kunnen.
In dit boek laat ik zien hoe je pricing-power ontwikkelt aan de hand van een aantal praktische pricing-principes. Geen overbodige theorie, maar simpele principes die je bedrijf direct winstgevender kunnen maken. Ik hoop dat de principes uit dit boek je gaan helpen om af te komen van prijs- en margedruk. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je de principes grotendeels toepast, je weer controle over je prijzen gaat ervaren. Niet langer zul je het gevoel hebben dat je prijzen zijn overgeleverd aan de grillen van de markt.
Ik hoop dat het toepassen van de principes zal voelen als loon na hard werken. Want het creëren van een goed product en een goede reputatie is hard werken. Maar alleen een goed product is niet voldoende. Neem bijvoorbeeld Apple. Behalve dat Apple bekendstaat om zijn innovatiekracht en hoogwaardige producten, zul je zien dat Apple de meeste principes uit dit boek toepast om ook daadwerkelijk de prijs te krijgen die past bij de kwaliteit van hun producten. Ook bij Apple gaat het dus niet vanzelf of op basis van alleen een goed product. Een ijzersterk prijsbeleid is cruciaal om ervoor te zorgen dat ook jij voor je goede product een goede prijs krijgt. Ik hoop dat dit boek je daarbij gaat helpen.
Het boek begint met een korte introductie die het belang van prijs benadrukt als belangrijkste drijfveer voor winstgevendheid. Vervolgens wordt in hoofdstuk 2 value based pricing toegelicht als fundament voor je prijsbeleid. Daarna komen in de hoofdstukken 3 tot en met 12 alle pricing-principes aan bod, die er samen nog beter voor gaan zorgen dat ook jij een betere prijs voor je producten gaat krijgen. Als afsluiter wordt in hoofdstuk 13 toegelicht hoe je pricing-power kunt organiseren in jouw bedrijf.
Ik gebruik in dit boek zo veel mogelijk cases en voorbeelden om het zo praktisch mogelijk te maken. De cases zijn geïnspireerd op echte praktijkcases, die zijn geanonimiseerd en soms gesimplificeerd. Je zult gaandeweg merken dat zeer tactische pricing-principes afgewisseld worden met meer strategische pricing-principes. Dat is typerend voor het onderwerp pricing, dat zowel in de diepste details als op meer strategisch niveau moet kloppen.
Om het allemaal nog praktischer te maken sluit ik ieder hoofdstuk in dit boek af met een samenvatting en een aantal vragen die je kunt gebruiken om de discussie in jouw bedrijf te starten. Deze vragen kun je bijvoorbeeld samen met je team en/of collega’s beantwoorden, om zo de eerste stappen te zetten naar een beter prijsbeleid.
Ik wens je veel inspiratie, leesplezier en vooral pricing-power toe.
Joris Smits